Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2009

Μελέτη Γ. Στουρνάρα: Το μέλλον της Ελληνικής Οικονομίας

image

Οι πρόεδροι των 5 μεγαλύτερων διμερών επιμελητηρίων της χώρας παρουσίασαν σε έκτακτη συνέντευξη τύπου μια πλήρη πρόταση για το μέλλον της Ελληνικής οικονομίας με βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα μέτρα. Η σχετική Έκθεση, πού υπογράφεται από τον Καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γιάννη Στουρνάρια, Επιστημονικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ και τον Νίκο Βρεττό, Διευθύνοντα Σύμβουλο της The Boston Consulting Group, εμπλουτίστηκε με τις απόψεις διατελεσάντων Υπουργών Οικονομίας & Οικονομικών από το 1992 μέχρι και σήμερα και της πολιτικής εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ για θέματα οικονομίας, με τη διεθνή και Ελληνική εμπειρία της The Boston Consulting Group (BCG), τις μελέτες και προτάσεις του ΙΟΒΕ καθώς και άλλων ερευνητών, επιμελητηρίων, ινστιτούτων και οργανισμών, εγχώριων και διεθνών και τις προσωπικές απόψεις των συντακτών της. Βασική επιδίωξη της πρότασης είναι να δοθεί μια λεπτομερής, κατά το δυνατόν, εικόνα, με σκέψεις, με 123 δράσεις, και προτάσεις για ένα μεταρρυθμιστικό πλαίσιο και πρόγραμμα ανάκαμψης και αναδιάταξης της Ελληνικής οικονομίας μέσα από την υιοθέτηση νέων σύγχρονων όσο και δοκιμασμένων προτύπων για τη φορολογία, την κοινωνική ασφάλιση και τις εργασιακές σχέσεις. Τα νέα πρότυπα θα πρέπει να εξυπηρετούν διάφορους βασικούς στόχους, δηλαδή να είναι ορθολογικά, διαφανή, κοινωνικά δίκαια, αναπτυξιακά και, τέλος, να συμβάλλουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας. Το εργαλείο αυτό θα επικαιροποιείται κάθε χρόνο τόσο ως προς τις συνθήκες της Ελληνικής οικονομίας όσο και ως προς την πορεία των προτεινομένων μεταρρυθμίσεων.

Ο Πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου κ. Γιάννος Γραμματίδης δήλωσε ότι «παρουσιάζεται μια πλήρη πρόταση και ένα εργαλείο δουλειάς προς την πολιτική ηγεσία. Είναι, παράλληλα και το νέο όραμα πού έχει ανάγκη ο τόπος. Ευχόμαστε ν’ αξιοποιηθεί με πληρότητα κι αίσθημα ευθύνης και να αποτελέσει την στρατηγική για το κτίσιμο του μέλλοντος της Ελληνικής οικονομίας με ορίζοντα το 2020».

Ο κ. Γιάννης Στουρνάρας, τόνισε τα εξής. "Η παρούσα κρίση έθεσε υπό αμφισβήτηση το αναπτυξιακό πρότυπο της Ελληνικής οικονομίας. Εάν δεν προχωρήσουμε άμεσα σε ριζικές τομές, που αφορούν τους θεσμούς, τη δημοσιονομική διαχείριση, την αναπτυξιακή στρατηγική, τη λειτουργία του ανταγωνισμού, το τρίγωνο της γνώσης (παιδεία-έρευνα-καινοτομία) και το ασφαλιστικό, η Ελληνική οικονομία είναι πολύ πιθανό να εγκλωβιστεί σε ένα φαύλο κύκλο χαμηλών ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης και αύξησης του δημοσίου χρέους. Για να μπορέσουμε να επιστρέψουμε σε ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης της τάξης του 4%, να επιτύχουμε πλήρη απασχόληση, να μειώσουμε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών κάτω από 3% του ΑΕΠ και να συγκλίνουμε στο βιοτικό επίπεδο των υπολοίπων κρατών - μελών της Ευρωζώνης, απαιτούνται δράσεις που αφορούν όλους τους προαναφερόμενους τομείς. Η παρούσα μελέτη εξειδικεύει τις δράσεις αυτές, οι οποίες αποβλέπουν α) στην αναδιάρθρωση της συνολικής ζήτησης με αύξηση της εθνικής αποταμίευσης (δημόσιας και ιδιωτικής) και των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών και β) στην αναδιάρθρωση της συνολικής προσφοράς, με ενίσχυση της παραγωγής πιο ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών που ενσωματώνουν καλύτερη ποιότητα, είναι τεχνολογικά πιο προηγμένα και αντανακλούν τη μεταβολή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας. Η Ελληνική οικονομία βρίσκεται σήμερα κυριολεκτικά στη κόψη του ξυραφιού. Εάν η κοινωνία και το πολιτικό σύστημα εφησυχάσουν και η οικονομία συνεχίσει να κινείται μόνο με τη δύναμη της αδράνειας, θα εγκλωβιστεί στο φαύλο κύκλο της υπερχρέωσης, της υστέρησης του βιοτικού επιπέδου και της έντασης των κοινωνικών ανισοτήτων. Εάν αφυπνιστούν, δείξουν διορατικότητα και λάβουν τα μέτρα που χρειάζονται ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις των καιρών, η Ελληνική οικονομία θα ωφεληθεί από ένα νέο ωστικό κύμα που θα δημιουργηθεί από την απελευθέρωση παραγωγικών δυνάμεων που σήμερα είναι εγκλωβισμένες σε ένα κυκεώνα γραφειοκρατικών ρυθμίσεων και αναχρονιστικών περιορισμών".


Για την επίτευξη των στόχων αυτών προτείνονται δέκα άξονες μεταρρύθμισης: ο δημοσιονομικός εξορθολογισμός με περιστολή των δαπανών κι αύξηση των εσόδων, ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας και του ρόλου του κράτους, ένα υγιές χρηματοπιστωτικό σύστημα, δημιουργία ισχυρών Ελληνικών ομίλων και καινοτόμων επιχειρήσεων σε συνδυασμό με διείσδυση στην ΝΑ Ευρώπη και στις αναδυόμενες μεσογειακές αγορές, μια αποτελεσματική Παιδεία, ένα ευέλικτο πλαίσιο για το εργατικό δυναμικό, το περιβάλλον και το πράσινο ενεργειακό ισοζύγιο, ο ποιοτικός Τουρισμός και σύνδεσή του με τον Πολιτισμό, μια ισχυρή Ναυτιλία και, τέλος, μια ανταγωνιστική Γεωργία».


Ο κ. Βρεττός υποστήριξε ότι «τα τελευταία 30 χρόνια και μέχρι σήμερα η πολιτική σε γενικές γραμμές χαρακτηρίζεται από μικροδιαχείριση με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, παρά από μια μακροπρόθεσμη και σταθερή μεταρρυθμιστική προσπάθεια, από τη φοβία του πολιτικού κόστους, των συντεχνιακών πιέσεων και πελατειακών σχέσεων πού εμποδίζουν την υλοποίηση νέων ιδεών, την έλλειψη καθαρών προτεραιοτήτων και ανελλιπή έως και ανειλικρινή επικοινωνία και τέλος, ελλιπή προβολή θετικών προτύπων δημιουργίας και επιτυχίας. Και συμπλήρωσε ότι γι’ αυτούς τους λόγους και ανεξάρτητα των ειδικών προτάσεων που έχουν παρουσιαστεί στην πρόταση, η υλοποίηση ενός σοβαρού μεταρρυθμιστικού προγράμματος πρέπει να ορίζεται από:


1. Eνα μακροχρόνιο και σταθερό πλάνο σε βάθος χρόνου, τουλάχιστον 10ετίας και με σκοπό όχι την επόμενη πολιτική εκλογή, αλλά τη μεταρρύθμιση αυτή καθεαυτή

2. Καθαρές κι εμφανείς προτεραιότητες και παρακολούθηση με δείκτες απόδοσης και προόδου

3. Τον διορισμό μόνιμων διοικητικών στελεχών στο Δημόσιο (περιλαμβανομένων των μόνιμων υφυπουργών για ορισμένους τομείς, όπως άλλωστε προβλέπεται και από το Σύνταγμα), υπευθύνων για κάθε δράση με μακροχρόνιο ορίζοντα και ανεξάρτητα από την εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία και ιδιαίτερα για την περιστολή των εξόδων, την αύξηση των εσόδων και τον τουρισμό

4. Tη δημιουργία ενός επιτελικού οργάνου σχεδιασμού και παρακολούθησης των μεταρρυθμίσεων

5. Tην εκπόνηση λεπτομερούς στρατηγικής για τους επιμέρους τομείς της οικονομίας και της οργανωτικής δομής που απαιτείται για την υλοποίησή της, δηλαδή επανασχεδιασμός της δημόσιας διοίκησης με συστηματικό περιορισμό της πολυνομίας και των συναρμοδιοτήτων και με ένα ευέλικτο και ορθολογικά δομημένο κυβερνητικό σχήμα όπου το Περιβάλλον θα συνδέεται αυτόνομα με τη Χωροταξία, τα δάση και τους Υδάτινους Πόρους, θα ενοποιούνται οι υποδομές (δημόσια έργα, ενέργεια, επικοινωνίες, μεταφορές), η Κοινωνική Πρόνοια θα περιλαμβάνει τους τομείς της Υγείας, Ασφάλισης κι Εργασίας, η Παιδεία θα συνδέεται με τον Πολιτισμό και, τέλος, οι τομείς και κλάδοι της οικονομικής δραστηριότητας (βιομηχανία, γεωργία, τουρισμός, μεταποίηση και εμπόριο κ.λ.π.) θα υπάγονται σε ένα Υπουργείο Συντονισμού Οικονομικής Πολιτικής

6. Tη συναίνεση του πολιτικού συστήματος της χώρας, τουλάχιστον ως προς το στόχο και το αποτέλεσμα

7. Tην αποφασιστικότητα, ακόμα και αν απαιτούνται επί μέρους συγκρούσεις, ακόμα και με τίμημα το πολιτικό κόστος

8. Tην εκτίμηση και τον υπολογισμό κόστους - οφέλους για να γίνουν κατανοητές κι αποδεκτές οι προσπάθειες αυτές

9. Tη συνεχή επικοινωνιακή διαχείριση του έργου

10. Tη συνειδητή πάταξη της ανομίας, της ατιμωρησίας και της διαφθοράς


Το κόστος υλοποίησης του προτεινόμενου μεταρρυθμιστικού προγράμματος είναι χαμηλό, κι έχει χαρακτήρα κυρίως επενδυτικού κόστους που εξ ορισμού έχει μακροχρόνιο ορίζοντα. Η αλλαγή και μεταρρύθμιση εμπεριέχει βεβαίως και στοιχεία κόστους για ορισμένες κοινωνικές ομάδες που θα χάσουν ορισμένα προνόμιά τους. Το όφελος όμως για το κοινωνικό σύνολο θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Στην πραγματικότητα, η προτεινόμενη μεταρρύθμιση δεν είναι ζήτημα εύρεσης νέων πόρων. Είναι θέμα αποτελεσματικής και σωστής κατανομής υπαρχόντων.


Τα δυνητικά οφέλη είναι όντως πολλαπλά. Μόνο η βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου, το «άνοιγμα» των κλειστών επαγγελμάτων και η μείωση του διοικητικού βάρους έχει εκτιμηθεί ότι, σε βάθος χρόνου, έχει όφελος τουλάχιστον 10% του ΑΕΠ, διευκολύνοντας δραστικά τη δημοσιονομική προσαρμογή και την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων».


Τέλος, ο κ. Γραμματίδης υπογράμμισε ότι «η δημιουργία μιας δίκαιης κοινωνίας ίσων ευκαιριών, αλλά και η ομαλή κοινωνική μετάβαση στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο είναι το ζητούμενο σε μια εποχή όπου λείπει το όραμα. Η εμφανιζόμενη πρόταση φιλοδοξεί να συμβάλλει στη συζήτηση για τη δημιουργία ενός νέου οράματος για την Ελλάδα σε συνδυασμό με την επανάκτηση της εμπιστοσύνης στους θεσμούς. Η συγκυρία, κατέληξε ο κ. Γραμματίδης, είναι μοναδική, αφού η κοινωνία αγωνιά και είναι έτοιμη να δεχθεί μια ριζοσπαστική αλλαγή πορείας αλλά και οι Ευρωπαίοι εταίροι μας πιέζουν για μια νέα τέτοια αξιόπιστη πρόταση. Είναι σήμερα η ώρα των μεγάλων αποφάσεων. Θα είναι ιστορικό λάθος να μην αξιοποιηθεί από την πολιτική ηγεσία της χώρας».


Επισυναπτόμενα Αρχεία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου